These boots are made for walking

These boots are made for walking

Lappenmand, teleurstelling, hoop

HardlopenPosted by klinton 09 Apr, 2013 17:26:35
Een week voor de bosloop had ik tijdens/na een lange duurloop stevige pijn gekregen in mijn linkerknie. Beetje vreemde pijn: midden de knieschijf zelf. Aangezien het toen erg koud en vochtig was, het daar maar aan toe geschreven. Achterafgezien lag het misschien eerder aan de route: andere stuken van de bossen van Merode genomen, en die lagen er bij momenten erg drassig/modderig bij. Bij de bosloop zelf niet echt veel last van gehad, nadien des te meer: paar weken buiten strijd geweest. Ik had er niet alleen bij sporten last van, maar ook bij trappenlopen en (vooral) bij file rijden.

Maar goed, stilzitten is ook niet echt mijn ding. Eerst eens geprobeerd op cross-trainer (matig succes), en dan maar terug beginnen lopen. Maar op de weg in de plaats van in het bos. En tot mijn verbazing ging dat zo goed als pijnvrij. Al ging het wel gepaard met slecht nieuws: door op de (openbare) weg te lopen, kon ik ook in Google Maps de route tekenen, en de afstand berekenen. En wat bleek... een route van 5,77 km (Google Maps) was op mijn horloge meer dan 6 km. Wat betekent dat de afstand van de bosloop dus waarschijnlijk wel klopte. En ik dus niet aan 11 km/u heb gelopen zoals gehoopt/verwacht, maar eerder aan een stuk of tien per uur zat. Toch redelijk ontgoocheld.

Maar goed, ik kan dus op de openbare weg trainen. Minder mooi dan bos, maar als ik daardoor minder last heb van blessures... Het zou ook een stuk sneller moeten gaan – op harde ondergrond kan je nu eenmaal sneller lopen, ook al omdat je niet continue moet zoeken om putten, plassen en andere obstakels te vermijden. Benieuwd wat het geeft. Nog steeds niet aan uit of ik me nu meer naar de lange afstanden (10 mijl, halve marathon) ga richten, of de kortere (5 6 km). Trainingsschema wordt eerder dat van hale marathon/10 mijl, maar dat is evengoed om voldoende trainingsvolume te halen. Kwestie van caloriën te verbranden, uithoudingsvermogen/conditie te verbeteren/onderhouden...

Plan is wel om volgende week of zo al eens een nieuwe maximum hartslagtest te doen.

(originally posted: 30-12-2011 07:47)