These boots are made for walking

These boots are made for walking

Tussenstand

HardlopenPosted by klinton 09 Apr, 2013 17:28:33
Afgelopen weekend samen met Griet de 10km gelopen van de Natuurloop, georganiseerd door de KWB van Meerhout-Berg. Leuk, maar ik moet wel opmerken dat ik zonder haar een stuk trager zou hebben gelopen (nu 1h04m over 9km800m), want de zondag is normaal gereserverd voor long slow distance loop. Ook beste vermelden dat het geen 'wedstrijd' was, maar een jogging met vrije start - anders had ik Griet met geen stokken meegekregen.

Soit, het ging al bij al vlot, laatste weken zijn de trainingen doorgaans ook pijnvrij (of toch zo goed als). Wel trainen op de weg hier, en niet in het bos, omdat ik vermoed dat de zachte ondergrond (na veel regen) een deel van de oorzaak is van de pijn.

En een beetje in dubio om mijn verwachtingen nog maar een beetje naar beneden bij te stellen. Of beter: herbekijken wat nu precies het doel is. Ik loop graag, zeker in mooi weer in het bos- ik kan echt genieten van de natuur, en ik zal dat ook blijven doen. En enerzijds heb ik een aantal wedstrijden in de buurt opgelijst waar ik misschien wel aan de start wil gaan staan (na het naar beneden stellen van de verwachtingen de vorige keer: de kort afstanden, pakweg 5 km), maar zelfs dat begin ik in vraag te stellen. Uiteindelijk ga ik lopen voor het plezier (zie boven: in de natuur), maar voor de rest is het voor de gezondheid, de conditie. En om dat vol te houden kan ik er maar beter zoveel momgelijk plezier aan beleven. Natuurlijk is het opstellen van trainingsschema's en doelstellingen per wedstrijd fun... maar echt snel zal ik niet (nooit?) worden. Dus is dat misschien niet de beste motivator. Plus: als ik echt doelstellingen wil halen, moet ik hard trainen. Op zich is dat wel leuk, maar dan komen er misschien wel snel terug klachten of blessures opduiken. En dat kan ik wel missen.

Dus als ik het eigenlijke doel voor ogen wil houden, moet ik gewoon proberen drie keer per week te sporten, voor telkens minstens een half uur. Kan dat onder de vorm van lopen in het bos, dan is dat prima. Maar lopen op straat, een klein uurtje op home of cross-trainer - of waarom niet, gewoon de fiets - moet even goed kunnen. En wie weet loop ik nog wel een paar keer een wedstrijd mee. Voor de fun, de sfeer... den hoop aan te vullen... maar zonder echte doelen.

(originally posted: 19-01-2012 16:20)